Du har sikkert lagt merke til at dersom du søker etter noe på Google, er det noen treff som havner øverst i resultatlisten. Som regel er det de mest kjente merkevarene som havner helt øverst, noe som ofte er betalt plassering. Alle bedrifter med egen nettside ønsker å havne høyest mulig i søkeresultatene, da dette vil generere flere klikk til nettsiden. Det er tross alt ingen hemmelighet at de fleste av oss hovedsakelig ser på de øverste treffene, og velger å klikke inn på disse. Det er imidlertid mulig å havne lengre opp i søkeresultatene, uten å betale for det.

SEO er et viktig virkemiddel

Ved hjelp av SEO, eller søkemotoroptimalisering, kan selskaper gjøre nettsiden sin mer synlig i Google eller andre søkemotorer. Siden SEO baseres på å optimalisere nettsidens innhold, og da spesielt tekst, er det mange tiltak som kan gjøres. Enkelte velger å implementere populære søkeord på siden sin. Dersom nettsiden for eksempel selger brudekjoler, bør teksten inneholde søkeord som dem som jakter på brudekjoler typisk bruker. Søkeord som «klassisk brudekjole», «hvit brud» eller «brudekjole Kate Middleton» er eksempler på hva som kan flettes inn i teksten. Mange velger også andre SEO-tiltak, som å inkludere spørsmål i titlene. Dette gjør siden mer attraktiv for dem som benytter stemmesøk via for eksempel Apples Siri, da disse søkerne som regel stiller et spørsmål. Å inkludere linker på nettsiden (eller å linke til siden fra andre nettsider) er et annet vanlig SEO-virkemiddel.

SEO kan gi selskaper økt salg

Stort sett alle selskaper ønsker å drive på en lønnsom måte, slik at de går i pluss. For å få dette til er det helt vitalt å selge tjenestene og/eller varene til kundene som besøker siden. Finner ikke forbrukerne nettsiden, vil det naturligvis også begrense mengden salg. Ved å ha en SEO-vennlig nettside vil sjansen for at flere klikker seg inn på siden øke betraktelig, noe som igjen fører til økt salg.