Søkemotoroptimalisering, eller SEO, handler om å skaffe de beste forutsetningene for å nå ut til flest mulig via de populære søkemotorene. Siden Google og andre søkemotorer ikke forteller hvordan de rangerer de ulike sidene er man nødt til å følge de beste rådene tilgjengelig. I hovedsak betyr det at man følger de retningslinjene som finnes, samt annen erfaringsbasert kunnskap.

De ulike søkemotorene har ulike algoritmer som bestemmer hvordan de rangerer ulike nettsider. Det er praktisk talt umulig å dekode disse, men ved hjelp av A/B-testing og andre metoder kan man finne ut hvilke grep som øker sjansene for å få de beste plasseringene i søkemotoren.

SEO er altomfattende

SEO innebærer alt ifra design og koding til nettverksbygging, og det er ingen lett oppgave! Det er svært mange variabler som påvirker søkemotorens algoritmer. I korte trekk handler det om å bygge opp siden slik at signalene som sendes til søkemotoren er positive. Dersom nettsiden laster for sakte vil besøkende snu i døren og gå tilbake til resultatlisten. Dette kalles “bouncing”, og dersom man har en høy bounce rate vil dette sende negative signaler til søkemotoren. Det er et signal om at siden ikke fungerer slik den skal, eller at den besøkende ikke fant det de var på utkikk etter.

Innen SEO må man også tenke på hvordan man skriver tekst og innhold. Når man bruker søkemotorer for å finne nettsider brukes gjerne nøkkelord, spørsmål og andre måter å formidle det man leter etter med færrest mulig ord. Derfor bør hvilke nøkkelord som passer innholdet på siden kartlegges, men også her er det viktig å unngå fallgruver. Man må nemlig passe på å skrive tekst som lettleselig både for søkemotoren og for de besøkende. I moderne SEO er godt innhold svært viktig, men det er ikke lenger slik at innhold er det viktigste.

På SEO Forum finnes flere artikler om SEO for både nybegynnere og viderekomne!