Mange fantastiske skribenter har skrevet gode artikler helt uten å tenke på SEO, men blir fort forvirra når de får en ny sjef som sier at SEO må integreres i skrivingen. Høres det kjent ut for deg? Da har du i så fall kommet til riktig sted. Her skal du få noen enkle tips og triks for å komme i gang med SEO-skriving, perfekt for deg som er nybegynner.

1. Finn relevante nøkkelord

Det første du bør gjøre er å finne relevante nøkkelord til den artikkelen du skal skrive. Her bør du bruke Google Adwords for å finne de riktige ordene for akkurat den artikkelen du ønsker å skrive. Husk at du skal være relevant, så du bør ikke “gå bananas” i valg av nøkkelord.”

2. Teksten er helten, nøkkelordene er støttespillere

Nå som du har nøkkelordene du trenger, er det på tide å skrive artikkelen. Husk at nøkkelordene er som krydder, de skal bare gi det lille ekstra til artikkelen – slik at den blir funnet i søkemotorene – men de skal ikke spille førstefiolin. Det aller viktigste er artikkelen din. Hvis du merker at søkeordene gjør det vanskelig å skrive den saken du ønsker, kan du overveie argumenter for og imot å behold søkeordene. Noen ganger kan det faktisk være riktig å kvitte seg med dem. Eller kanskje du kan finne en ny kreativ måte å bruke dem på? Kanskje de kan passe i en tekstboks, istedenfor i en løpende tekst, for eksempel.

3. Ta en titt på konkurrentene

Har du konkurrenter som har bedre SEO-resultater enn deg? Da er det lov å se på hva de gjør, og la seg inspirere. Kanskje det er noe du kan gjøre annerledes? SEO er i evig utvikling, og du må følge med i timen for å få de aller beste resultatene.