Et treningsprogram er det perfekte verktøyet for deg som er i gang med treningen og ønsker mer fremgang, samt deg som vil starte med treningsreisen, men ikke helt vet hvor du skal begynne. Det er en god kilde til motivasjon og vil gjøre deg mer sikker på treningssenteret. Her kan du lese hvordan et treningsprogram kan hjelpe deg og hvordan du velger det rette.

For nybegynneren

Hvis du er helt ny til treningen kan et program hjelpe deg med å komme i gang. da kan det være smart å sette opp et program sammen med en personlig trener, eller en som er mer erfaren. Du kan også finne gode treningsprogram på nett. I starten er det viktig å bli kjent med kroppen og fokusere på å gjennomføre øvelsene riktig, slik at du ikke pådrar deg skader som kan hemme treningen. Det kan være lutt å finne et program som trener hele kroppen i en økt, slik at du får med alle muskelgruppene.

For den erfarne

Er du mer erfaren i treningen, trenger du også et mer avansert treningsprogram. Dersom du trener flere ganger i uken kan det nemlig være du skal ha mer enn ett program. Mange velger å dele opp dagene i uken slik at man tar for seg en eller to store muskelgrupper av gangen.  Det kan for eksempel være du vil trene armer og bryst på mandag, rumpe og lår tirsdag, rygg onsdag osv. Her kan du også eksperimentere litt med vektøkning, er du sterk trenger du også tyngre vekter.

Ved forbedring

Mye av grunnen til å bruke et treningsprogram er for å måle og oppnå fremgang og forbedring. Kroppen trenger at du gjør noen øvelser flere ganger for at musklene kan bygges opp. Når du trener blir du sterkere og da kan du øke vektene. Hvis du ønsker å bygge muskler bør du finne en vekt du kun kan gjøre maksimalt 20-30 repetisjoner. Generelt vil 6-15 repetisjoner være mest effektivt for å bli sterkere og få større muskler.

Hvis du ønsker å bygge muskler bør du spise mer enn det du forbrenner på treningsprogrammet og i hverdagen, et såkalt kalorioverskudd. Ønsker du motsatt å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbrenner og være i et kaloriunderskudd. For å beregne kalorier kan du bruke en kalulator og kikke på informasjonen til produktet du spiser.

Lykke til med treningen!